Blog

De voordelen van een dealerportal

Je hebt besloten dat je een klantenportaal wilt laten bouwen, maar welk portaal heb je nodig? Ga je voor een B2C klantenportaal, B2B portaal of een dealerportal? Welk portaal je kiest is afhankelijk van wat je ermee wilt bewerkstelligen. Zogenaamde dealerportalen zijn voor B2B partners die op jouw website en in hun eigen omgeving zowel informatie kunnen inzien als bestellingen kunnen plaatsen. In onze blog leggen wij uit wat de voordelen van deze portal zijn.

Dealerportal om B2B partners beter te faciliteren

Met een dealerportal kun je jouw klanten veel beter faciliteren. Ze zijn niet meer afhankelijk van de openingstijden van jouw bedrijf, want ze kunnen 24 uur per dag en 7 dagen in de week inloggen in hun eigen omgeving en verschillende handelingen verrichten. Van het downloaden van facturen tot aan het downloaden van de nieuwste prijslijsten en van het plaatsen van een bestelling tot aan het aanmelden van een retour. Het is dus een stukje service dat je verleend en waar je ook nog eens kosten mee bespaard.

Minder personeel nodig

Binnendienst medewerkers die orders handmatig zitten in te kloppen of die prijslijsten aan het samenstellen zijn hoort niet meer bij de tijd van nu. Zeker met een groot klantenbestand is het geen doen meer om dit handmatig te doen. Je zou het wel incidenteel kunnen doen, maar voor de massa heb je een stukje automatisering nodig. Daar speelt een dealerportal een belangrijke rol in. Het is een investering om een dergelijk portaal te laten bouwen, maar als het eenmaal staat pluk je er ook zeker de vruchten van.

Iedereen weet waar ze aan toe zijn

Met een dealerportal verschaf je ook wat meer informatie. Je kunt in het portaal speciale afspraken laten vastleggen of speciale condities die je met een partner hebt afgesproken. Ook jaarafspraken en andere overeenkomsten kun je in een dealerportaal vastleggen. Zo hebben de medewerkers binnen jouw bedrijf altijd inzicht in wat de afspraken zijn, maar de medewerkers van jouw partners hebben dat ook. Zo weet je aan beiden kanten waar je aan toe bent en welke afspraken er gelden. Dat voorkomt ook eindeloze discussies over kortingen of andere bijzonderheden, want in de dealerportaal staat dan precies vastgelegd tegen welke condities een partner een bestelling kan plaatsen.

Minder operationele kosten met een dealerportal

Je hebt ook een stuk minder operationele kosten als je een dealerportaal laat bouwen. De administratief medewerker heeft geen facturen meer te mailen als een partner erom vraagt en de klantenservice hoeft geen vragen meer te beantwoorden over de beschikbaarheid van producten of verwachte levertijden. Alle informatie is in het portaal te vinden. Dat scheelt een hoop tijd en dus kosten. Je kunt personeel ook efficiënter inzetten en ze inzetten voor andere taken die ook belangrijk zijn om jouw business te laten groeien.

Koppelingen maken

Een mooie bijkomstigheid is dat je met een dealerportal vaak mogelijkheden hebt om systemen aan elkaar te koppelen. Zo kun je bijvoorbeeld middels HybrIT jouw voorraadsystemen laten koppelen aan de portal en aan een ERP van de klant. De klant hoeft in zijn eigen systeem alleen nog maar het benodigde product op te zoeken en hij ziet direct of jij het product op voorraad hebt. Ideaal, toch?

Over auteur

Vanaf december 2015 ben ik als zelfstandige begonnen onder de naam Increasy en verzorg ik linkbuilding voor zowel eigen klanten als white-label voor verschillende marketingbedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *