Blog

Waarom conversie optimalisatie zo belangrijk is

Als jij een webshop hebt, is het uiteraard de bedoeling om zo veel mogelijk omzet te draaien. Hiervoor is het belangrijk dat je veel bezoekers trekt. Je zult als online ondernemer vast al wel eens van zoekmachine optimalisatie (SEO) hebben gehoord. Veel bezoekers is natuurlijk heel belangrijk, maar uiteindelijk draait het erom dat deze bezoekers ook iets in jouw webshop kopen. Ook op dit onderdeel kan je jouw webshop optimaliseren. We noemen dit conversie optimalisatie. Wat het is, en waarom het zo belangrijk is, lees je in dit artikel.

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie, ook wel Conversie Ratio Optimalisatie (CRO) genoemd, is het proces dat je jouw website optimaliseert om een hogere conversie te realiseren. Anders gezegd, het zorgt ervoor dat de bezoekers van jouw website sneller overgaan tot de gewenste actie zoals bijvoorbeeld de aankoop de aangeboden producten of diensten. 

Het optimaliseren gebeurt volledig ‘data driven’, op basis van het gedrag van de bezoekers van jouw website. Hiervoor zijn diverse tools beschikbaar. Google Analytics is een gratis tool dat je hierbij kan ondersteunen maar er zijn heel veel andere producten beschikbaar. 

De conversie wordt uitgedrukt in een percentage. Een heel simpel voorbeeld. Stel je hebt 1.000 bezoekers per maand op jouw website. Van deze 1.000 doen er 30 een aankoop. Het conversiepercentage is dat geval 3 procent per maand. Hoe hoger het percentage des te hoger je omzet en het rendement (ROI) zullen zijn. 

Hoe werkt conversie optimalisatie?

CRO tools verzamelen allerlei informatie over hoe de bezoekers jouw website gebruiken, wanneer ze afhaken et cetera. Dit is heel waardevolle informatie natuurlijk, want zo kan je bepalen op welke vlakken jouw website kan worden verbeterd.

Dit kan bijvoorbeeld zijn op het vlak van de gebruikerservaring. Een snellere website met een hoge gebruiksvriendelijkheid en een duidelijke structuur zorgt ervoor dat bezoekers minder snel afhaken. De kans op conversie wordt hierbij dus steeds groter. Op basis van de gegevens die je ontvangt uit de tools, kan je ook meer gepersonaliseerde data aanbieden. Ook dit doet het altijd goed bij websitebezoekers. 

Daarnaast is duidelijke content erg belangrijk. Maak geen ellenlange verhalen. Houd het kort en bondig, hanteer een duidelijke structuur en gebruik afbeeldingen. Dit maakt het dat content prettig is om te lezen. 

Een belangrijk aandachtspunt is de CTA, oftewel de Call to Action genoemd. Dit is een button waarmee je het conversiepad voor de bezoeker duidelijk maakt om bijvoorbeeld een product te kopen. Deze moet zo verleidelijk worden gemaakt dat de bezoeker er niet meer omheen kan.

Schakel een CRO specialist in

Net als bij SEO kan je natuurlijk ook met CRO zelf aan de slag gaan. Het is echter veel slimmer om hiervoor een specialist van bijvoorbeeld Daar-om.nl in te schakelen. Zij zijn gespecialiseerd in conversie optimalisatie en op deze manier haal je het maximale rendement uit jouw campagnes en kan je jouw website veel beter afstemmen op de doelgroep. Gedane investeringen worden snel terugverdiend, want alleen effectieve aanpassingen worden doorgevoerd.

Over auteur

Vanaf december 2015 ben ik als zelfstandige begonnen onder de naam Increasy en verzorg ik linkbuilding voor zowel eigen klanten als white-label voor verschillende marketingbedrijven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *